منابع  

نوع منبع




گروه














مولف
Data pager
Data pager
rtl
تعداد نمایش در هر صفحه
PageSizeComboBox
select
تعداد رکوردهای موجود: 115
مدل های بلوغ حاکمیت داده (3)
منتشر شده در تاریخ : ۱۶ / ۰۹ / ۱۳۹۷| نوع منبع : مقاله| گروه: حاکمیت داده مولف محمد جواد سخایی,
ایجاد و استقرار یک برنامه حاکمیت داده در یک سازمان دارای چالش های مختص به خود می باشد . از این رو لازم است بر اساس یک نقشه راه این سفر جذاب را شروع کرد . مدل های بلوغ حاکمیت داده ، قطب نمایی مناسب برای حرکت در این مسیر می باشند تا ضمن مشخص کردن نقطه شروع ، راهنمای ما در طول این سفر باشند. در این بخش به سراغ مدل دانشگاه استنفورد می رویم و با کلیات این مدل ، عناصر اصلی و سطوح مختلف بلوغ آن آشنا خواهیم شد .

مدل های بلوغ حاکمیت داده (2)
منتشر شده در تاریخ : ۱۳ / ۰۷ / ۱۳۹۷| نوع منبع : مقاله| گروه: حاکمیت داده مولف محمد جواد سخایی,
پیش نیاز تحقق شعار "داده به عنوان یک دارایی سازمانی " ، توجه به الزامات مدیریت داده در طول چرخه حیات داده است . بدون شک ، حاکمیت داده یکی از مهم ترین و حیاتی ترین اجزاء یک برنامه مدیریت داده در طول چرخه حیات داده است که می توان آن را یک رویکرد راهبردی و تاکتیکی برای مدیریت داده تلقی کرد که از طریق تعامل و همکاری بین سه عنصر تاثیرگذار عوامل انسانی ، فرآیندها و فناوری ها ، به دنبال این موضوع است که سازمان ها را در ارتقاء جایگاه داده به یک دارایی ارزشمند کمک نماید.با استفاده از مدل های بلوغ حاکمیت داده ، می توان وضعیت موجود یک برنامه حاکمیت داده در یک سازمان را ارزیابی و میزان اثربخشی آن را مشخص کرد تا در ادامه و پس از شناسایی نقایص و فاصله موجود در جهت حل آنها و حرکت به سمت سطح بعدی بلوغ حرکت کرد . تاکنون مدل های مختلفی برای ارزیابی سطح بلوغ حاکمیت داده ارایه شده است .در این بخش با مدل ارایه شده توسط شرکت IBM آشنا می شویم .

مدل های بلوغ حاکمیت داده (1)
منتشر شده در تاریخ : ۰۶ / ۰۷ / ۱۳۹۷| نوع منبع : مقاله| گروه: حاکمیت داده مولف محمد جواد سخایی,
اگر قرار است داده را به یک دارایی سازمانی تبدیل کنیم ، اگر قرار است داده را به عنوان یک سوخت با کیفیت در اختیار موتورهای تجزیه و تحلیل قرار دهیم ، اگر قرار است به کمک داده شناخت بهتری از مشتریان خود داشته باشم و اگر قرار است با تحول داده به استقبال تحول دیجیتال برویم ، در گام نخست می بایست در مسیر ایجاد و استقرار یک برنامه حاکمیت داده حرکت کرد و آن را به عنوان یک اولویت راهبردی در دستور کار قرار داد . برنامه ای که می بایست میزان کارآمدی و اثربخشی آن را بر اساس یک مدل بلوغ اندازه گیری کرد.

الزامات مدیریت زنجیره تامین داده
منتشر شده در تاریخ : ۰۱ / ۰۶ / ۱۳۹۷| نوع منبع : مقاله| گروه: حاکمیت داده مولف محمد جواد سخایی,
ورود به دنیای گسترده و پیچیده مدیریت داده بدون داشتن یک تفکر راهبردی راه به جایی نخواهد برد .تفکری که می بایست آثار آن را در طول زنجیره تامین داده به خوبی مشاهده کرد . داده در یک سازمان زمانی ارزشمند خواهد بود که مصرف کنندگان بتوانند آن را به سرعت پیدا نمایند ، به آن اعتماد کنند و آن را درک کنند . برای نیل به اهداف فوق ، می بایست در طول زنجیره تامین داده اتفاقات مهم متعددی رخ دهد که قطعا یکی از حیاتی ترین آنها ، حاکمیت و یا حکمرانی داده می باشد. اگر به دنبال ارتقاء سطح هوشمندی کسب و کار خود هستیم ، می بایست از یک موتور تجزیه و تحلیل قدرتمند با داده با کیفیت بالا استفاده کنیم ، داده ای که دستاورد یک تفکر جامع ، هدفمند و راهبردی مدیریت داده است که به خوبی و با اقتدارتوسط یک نظام جامع حکمرانی داده در طول زنجیره تامین داده نظارت ، هدایت و کنترل می گردد .

ضرورت ایجاد یک استراتژی تجزیه و تحلیل داده
منتشر شده در تاریخ : ۰۸ / ۰۴ / ۱۳۹۷| نوع منبع : مقاله| گروه: تجزیه و تحلیل مولف محمد جواد سخایی,
امروزه نقش و اهمیت داده در کسب و کارها بر هیچ کسی پوشیده نیست . به دفعات می شنویم و یا می خوانیم که داده یک دارایی ( asset ) است و از مزایای متعدد آن صحبت می کنیم . علی رغم این واقعیت درست ، در اغلب موارد ، همه چیز را در حد یک شعار زیبای درج شده بر روی یک اسلاید جذاب پاورپوینت خلاصه می کنیم و برای تحقق آن ، راه حل و یا راهکاری را ارایه نمی کنیم و یا مسیری مملو از سنگ فرش های شعارگونه ( طرح ها و یا برنامه ها ) را به عنوان نسخه نهایی تجویز می کنیم . به نظر ، شاید بهتر است گفته شود که داده می تواند به یک دارایی ارزشمند تبدیل شود و یا داده دارای این ظرفیت است که بتواند به یک دارایی راهبردی در یک سازمان تبدیل شود و برای صرف فعل توانستن نیز نسخه ای درست و واقعی متناسب با سطح بلوغ و توانمندی یک سازمان را تجویز کرد.