جزئیات  
عنوان ضرورت توجه جدی به کیفیت داده ها
نوع منبع مقاله
گروه کیفیت داده
تاریخ انتشار 1398/5/27
خلاصه کیفیت داده ، یک مفهوم نسبی است که با توجه به ماهیت هر کسب و کار می توان به آن یک نگاه واقع گرایانه و متفاوت داشت . به عبارت دیگر ، زمانی ارزش کیفیت یک عنصر داده ( Data Elements ) بهتر مشخص می شود که ما آن را به هر دلیلی از دست داده باشیم. به عنوان نمونه، زمانی که درگیر کیفیت عناصر داده ای نظیر کدملی ، آدرس مشتری و یا مانده حساب مشتری می شویم و بین آنچه که داریم و آنچه که دوست داریم داشته باشیم ، مقایسه ای می کنیم تازه متوجه ارزش کیفیت داده در خصوص عناصر داده می شویم .

 کیفیت داده ، یک مفهوم نسبی است که با توجه به ماهیت هر کسب و کار می توان به آن یک نگاه واقع گرایانه و متفاوت داشت . به عبارت دیگر ، زمانی ارزش کیفیت یک عنصر داده ( Data Elements ) بهتر مشخص می شود که ما آن را به هر دلیلی از دست داده باشیم. به عنوان نمونه، زمانی که درگیر کیفیت عناصر داده ای نظیر کدملی ، آدرس مشتری و یا مانده حساب مشتری می شویم و بین آنچه که داریم و آنچه که دوست داریم داشته باشیم ، مقایسه ای می کنیم تازه متوجه ارزش کیفیت داده در خصوص عناصر داده می شویم . چراکه اجرای برخی از پروژه ها و یا فرآیندها به طور مستقیم و یا غیرمستقیم متاثر از کیفیت همین عناصر داده می باشد و با کیفیت پایین عناصر داده ، در عمل قادر به انجام درست فرآیندهای مورد نظر نخواهیم بود. کیفیت پایین داده ها می تواند هزینه های مستقیم و غیرمستقیم قابل توجهی را متوجه سازمان ها نماید . کیفیت داده را به عنوان یکی از دیسپلین های تعریف شده در ذیل یک برنامه جامع ، هدفمند و منسجم مدیریت داده ، به درستی مدیریت کنیم و با داده های با کیفیت پایین ، کسب و کار خود را دچار سوتغذیه اطلاعاتی نکنیم .


     هزینه های سنگین کیفیت پایین داده ها
شکل 1 :  هزینه های سنگین کیفیت پایین داده ها
 

سازمان هایی که به دنبال ایجاد ارزش از داده های خود می باشد، لازم است نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند که آیا داده ها معتبر و قابل اعتماد می باشند؟ آیا داده ها از کیفیت بالایی برخوردار می باشد؟ آیا می توان با استناد به آنها تصمیم گیری کرد؟ آیا می توان به اعداد و ارقام نشان داده شده در گزارشات اعتماد کرد ؟ قطعا کیفیت داده یکی از الزامات حیاتی برای موفقیت در کسب و کارهای امروزی است ولی همچنان ، شاهد عدم جدی گرفتن این موضوع در بسیاری از سازمان ها هستیم و طبق معمول همه چیز را می خواهیم در فناوری خلاصه کنیم و در کمترین زمان ممکن ، یک چیزی برای نمایش دادن آماده کرده باشیم. نمی شود کلی هزینه کرد و سیستم های گزارشگری و یا تحلیلی متعددی را با اشکال مختلف و جذابیت های فریبنده در لایه ارایه ایجاد کرد ، بعد هم نتوان به آنها اعتماد کرد . کل داستان به خاطر روشن کردن چراغی است که بتوان به نور آن اعتماد کرد و از آن برای حرکت در بازار به شدت رقابتی امروزی و به عنوان قطب نما استفاده کرد . اگر نتوان به آن روشنایی اعتماد کرد ، پس چه کار کرده ایم ؟


   دلایل و موانع کیفیت پایین داده
شکل 2:  دلایل و موانع کیفیت پایین داده
 

سازمان هايی كه نگران مشتريان ، سود و زيان ، كاركنان و آينده خود مي باشند ، مي بايست نگران كيفيت داده باشند . داده با كيفيت بالا يك دارایی ارزشمند است كه مي تواند افزايش سطح رضايت مشتريان ، بهبود درآمد و سودآوری را به دنبال داشته باشد و در نهايت به يك مزيت رقابتی استراتژيك تبديل گردد . عدم وجود یک زبان مشترک در خصوص کیفیت داده ، تاکید بیش از حد بر بکارگیری ابزارها ، فقدان وجود یک تفکر راهبردی ،عدم تعریف نقش ها و مسئولیت ها ، عدم تعریف فرآیندهای کیفیت داده در طول چرخه حیات داده ، عدم وجود یک سیستم نظارتی و حاکمیتی مناسب ، استفاده از قواعد جزیره ای کیفیت داده ... از مهمترین دلایل کیفیت پایین داده در سازمان ها می باشد .
در شکل 3 ، فرآیندهای کلی مدیریت کیفیت داده نشان داده شده است . لازم است به این نکته مهم نیز اشاره شود که مدیریت کیفیت داده می بایست در سراسر چرخه حیات داده صورت پذیرد .


    فرآیندهای کلی مدیریت کیفیت داده
شکل 3 :   فرآیندهای کلی مدیریت کیفیت داده

خلاصه 
 کیفیت داده یکی از الزامات حیاتی برای نیل به موفقیت در کسب و کارهای امروزی است .  آشنایی  با تبعات کیفیت پایین داده ها و همچنین ارایه یک مسیر صحیح برای برخورد با این مشکل با تکیه بر یک تفکر راهبردی می بایست در دستور کار تمامی سازمان هایی قرار گیرد که نگران مشتريان ، سود و زيان ، كاركنان و آينده خود مي باشند.