جزئیات  
عنوان توییت های منتخب (3)
نوع منبع اینفو پیک
گروه سایر
تاریخ انتشار 1397/12/29
خلاصه شبکه های اجتماعی روش ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر را دستخوش تغییر و تحولات فراوانی کرده است . بدیهی است ، کسب وکارها نیز به دنبال استفاده حداکثری از این فرصت جدید باشند و تمایل به استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان کانال های جدید ایجاد درآمد افزایش یابد . هم اینک بسیاری از کسب و کارها بر این باورند که می توان از داده های شبکه های اجتماعی برای ایجاد ارزش استفاده کرد و می توان ردپای این باورها را در استراتژی  کسب و کارها به خوبی مشاهده کرد .

شبکه های اجتماعی روش ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر را دستخوش تغییر و تحولات فراوانی کرده است . بدیهی است ، کسب وکارها نیز به دنبال استفاده حداکثری از این فرصت جدید باشند و تمایل به استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان کانال های جدید ایجاد درآمد افزایش یابد . هم اینک بسیاری از کسب و کارها بر این باورند که می توان از داده های شبکه های اجتماعی برای ایجاد ارزش استفاده کرد و می توان ردپای این باورها را در استراتژی  کسب و کارها به خوبی مشاهده کرد . ظرفیت و پتانسیل شبکه های اجتماعی می تواند برای کسب و کارها یک مزیت کلیدی استراتژیک را به دنبال داشته باشد ولی اگر چرایی و چگونگی استفاده از این ظرفیت به درستی تبین نگردد ، علاوه بر تحمیل هزینه های اضافه ، می تواند یک کسب و کار را با خطرات و تهدیدات بیش تری مواجه نماید . به عنوان نمونه ، انتشار اخبار جعلی و نادرست می تواند تاثیر قابل توجهی بر شهرت و ارزش سهام یک شرکت داشته باشد . همین موضوع باعث شده است که در بسیاری از کشورها ، نهادهای قانونی و حاکمیتی به این مساله ورود پیدا نمایند و قوانین و مقررات متعددی در خصوص رسانه های اجتماعی را تدوین و منتشر نمایند .
بپذیریم که شبکه های اجتماعی دارای چالش های مختص به خود می باشند و تنها با داشتن یک استراتژی صحیح و عملی است که می توان به درستی خطرات و تهدیدات را مدیریت و از مزایای این نوع شبکه ها در راستای اهداف کسب و کار به خوبی استفاده کرد . تهدیدات و خطرات رسانه های اجتماعی بسیار گسترده و متنوع می باشد . در این خصوص می توان به گروه تهدیدات زیر اشاره کرد :
   
  •  الزامات قانونی
    • اطمینان از رعایت استانداردها و دستورالعمل های تبلیغاتی در مورد رسانه های اجتماعی
    • بسیاری از نهادهای قانونی و حاکمیتی نظاره گر فعالیت های انجام شده در شبکه های اجتماعی می باشند : عدم رعایت هشدارها،  شناسایی به موقع جرایم و تعیین مجازات ها
    • ممیزی رعایت الزامات قانونی و مقررات  در بسیاری موارد مشکل به نظر می آید  . توجه به این موضوع در خصوص رسانه های اجتماعی  بسیار ضروری است . 
  •  مالی
    • سرمایه گذاری بر روی یک برنامه مختص رسانه های اجتماعی هزینه های بالایی دارد و می بایست علاوه بر تعریف دقیق و شفاف اهداف ، ROI نیز به خوبی توجیه گردد .
    • حوادث رسانه های اجتماعی می تواند تاثیر مستقیم بر ارزش سهام یک شرکت و عملکرد کسب و کار داشته باشد.
    • قراردادها با اشخاص ثالث می بایست تضمین کننده  ارزش هایی باشند که قول آنها داده می شود .  
  • عملیات
    • عدم نظارت کمی و کیفی بر محتوا به دلیل افزایش تعداد پلت فرم های تولید و توزیع محتوا
    • حاکمیت ضعیف در خصوص اکانت های رسانه های اجتماعی و عدم تعریف دقیق نقش ها و مسئولیت ها 
    • کمبود پوشش دهی مناسب در ایام تعطیلات  و یا ساعات بخصوصی از شبانه روز ( نظیر ساعات پایانی )
  • امنیت سایبری
    • در سالیان اخیر ، کدهای مخرب عمدتا از طریق پلت فرم رسانه های اجتماعی توزیع می گردد .
    • حملات فیشینگ و مهندسی اجتماعی که در گذشته عموما از طریق ایمیل و یا تلفن انجام می شد  به حملات پیچیده تر از طریق  رسانه های اجتماعی تبدیل شده اند .
    • دارایی های رسانه های اجتماعی در معرض حملات و تهدیدات مجرمان اینترنتی می باشد ( نظیر اکانت کاربران )
  •  نام تجاری و شهرت
    • اظهارنظرهای منفی می تواند یک نام تجاری را تحت تاثیر قرار دهد.
    • تقلید و یا سوء استفاده از یک نام تجاری توسط رقبا
    • مشتریان توانایی شکایت عمومی در مورد محصولات و یا خدمات یک کسب و کار را دارند .
  • موارد قانونی
    • نقض قانون کپی رایت از طریق استفاده مجدد از محتوای تولید شده توسط دیگران
    • پست های توهین آمیز و یا افترا می تواند منجر به جریمه های قانونی و یا بدنام کردن یک brand تجاری گردد .
    • برخی از تجزیه و تحلیل داده ها و یا فعالیت های نظارتی می تواند قوانین و مقررات حفاظت از داده ها را نقض کند
  • اجتماعی و سیاسی
    • استفاده از محیط شبکه های اجتماعی برای انتقال پیام های نامناسب و عملیات خرابکاری
    • در برخی کشورها، برای جلوگیری از نقض قوانین یا آداب و رسوم محلی،  به درک فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بیشتری نیاز می باشد
    • افزایش فعالیت های لابی گری  و یا تیم سازی برای انجام یک کار نادرست 
  • انسانی   
    • بدون کنترل ، خطاهای انسانی افزایش می یابد
    • در برخی موارد ممکن است  کاربران  اقدام به ارسال محتوای نامناسب نمایند
    • افزایش میزان آزار و اذیت و  تهدیدات شخصی از طریق رسانه های اجتماعی 
با توجه به موارد اشاره شده و اهمیت وجود یک لایه حاکمیتی قوی در خصوص رسانه های اجتماعی ، بسیاری از شرکت های مطرح و معتبر در این حوزه اقدام به ارایه چارچوب هایی جهت این کار کرده اند . در شکل 1 ، چارچوب حاکمیت رسانه های اجتماعی ارایه شده توسط PwC نشان داده شده است .
   چارچوب حاکمیت رسانه های اجتماعی          
شکل 1 : چارچوب حاکمیت رسانه های اجتماعی ( منبع : PwC )   

 
 استفاده از داده برای بهینه سازی و هوشمندسازی فرآیندها   
  یکی از کاربردهای داده در کسب و کار، بهبود عملکرد و بهره وری در حوزه های مختلف کسب و کار است . همه چیز به مدیریت داده ، داده با کیفیت ، سطح بلوغ تجزیه و تحلیل داده و ... برمی گردد.

 استفاده از کلان داده ها برای هوشمندسازی فرآیندها         
شکل 2 : استفاده از کلان داده ها برای هوشمندسازی فرآیندها


 طراحی داده محور
   موج سوم فناوری اطلاعات و ضرورت توجه جدی به مدیریت داده و دیسیپلین های مختلف آن
 
  سه موج مختلف فناوری اطلاعات        
شکل 3 : سه موج مختلف فناوری اطلاعات 

نیاز به استراتژی قبل از ورود به سرزمین مدیریت داده   
  داده و اطلاعات شاهرگ حیاتی اقتصاد قرن21 است.در عصر اطلاعات، داده یک دارایی حیاتی است. برای تبدیل داده به یک دارایی ارزشمند آن را خریداری کنیم! و یا فونداسیون ایجاد آن را به درستی فراهم کنیم و در مسیر بهبود مستمر آن حرکت کنیم؟

  نقش حیاتی داده در اقتصاد هزاره  سوم        
شکل 4 :نقش حیاتی داده در اقتصاد هزاره  سوم

   فابک - توئیتر   سایر توئیت ها