شبکه های اجتماعی روش ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر را دستخوش تغییر و تحولات فراوانی کرده است . بدیهی است ، کسب وکارها نیز به دنبال استفاده حداکثری از این فرصت جدید باشند و تمایل به استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان کانال های جدید ایجاد درآمد افزایش یابد . هم اینک بسیاری از کسب و کارها بر این باورند که می توان از داده های شبکه های اجتماعی برای ایجاد ارزش استفاده کرد و می توان ردپای این باورها را در استراتژی  کسب و کارها به خوبی مشاهده کرد . ظرفیت و پتانسیل شبکه های اجتماعی می تواند برای کسب و کارها یک مزیت کلیدی استراتژیک را به دنبال داشته باشد ولی اگر چرایی و چگونگی استفاده از این ظرفیت به درستی تبین نگردد ، علاوه بر تحمیل هزینه های اضافه ، می تواند یک کسب و کار را با خطرات و تهدیدات بیش تری مواجه نماید . به عنوان نمونه ، انتشار اخبار جعلی و نادرست می تواند تاثیر قابل توجهی بر شهرت
و ارزش سهام یک شرکت داشته باشد . همین موضوع باعث شده است که در بسیاری از کشورها ، نهادهای قانونی و حاکمیتی به این مساله ورود پیدا نمایند و قوانین و مقررات متعددی در خصوص رسانه های
اجتماعی را تدوین و منتشر نمایند .
بپذیریم که شبکه های اجتماعی دارای چالش های مختص به خود می باشند و تنها با داشتن یک استراتژی صحیح و عملی است که می توان به درستی خطرات و تهدیدات را مدیریت و از مزایای این نوع شبکه ها در راستای اهداف کسب و کار به خوبی استفاده کرد . تهدیدات و خطرات رسانه های اجتماعی بسیار گسترده و متنوع می باشد . در این خصوص می توان به گروه تهدیدات زیر اشاره کرد :
   
    -  الزامات قانونی
    
        - اطمینان از رعایت استانداردها و دستورالعمل های تبلیغاتی در مورد رسانه های اجتماعی 
- بسیاری از نهادهای قانونی و حاکمیتی نظاره گر فعالیت های انجام شده در شبکه های اجتماعی می باشند : عدم رعایت هشدارها،  شناسایی به موقع جرایم و تعیین مجازات ها 
- ممیزی رعایت الزامات قانونی و مقررات  در بسیاری موارد مشکل به نظر می آید  . توجه به این موضوع در خصوص رسانه های اجتماعی  بسیار ضروری است .  
 
-  مالی
    
        - سرمایه گذاری بر روی یک برنامه مختص رسانه های اجتماعی هزینه های بالایی دارد و می بایست علاوه بر تعریف دقیق و شفاف اهداف ، ROI نیز به خوبی توجیه گردد . 
- حوادث رسانه های اجتماعی می تواند تاثیر مستقیم بر ارزش سهام یک شرکت و عملکرد کسب و کار داشته باشد.
- قراردادها با اشخاص ثالث می بایست تضمین کننده  ارزش هایی باشند که قول آنها داده می شود .   
 
- عملیات
    
        - عدم نظارت کمی و کیفی بر محتوا به دلیل افزایش تعداد پلت فرم های تولید و توزیع محتوا
- حاکمیت ضعیف در خصوص اکانت های رسانه های اجتماعی و عدم تعریف دقیق نقش ها و مسئولیت ها  
- کمبود پوشش دهی مناسب در ایام تعطیلات  و یا ساعات بخصوصی از شبانه روز ( نظیر ساعات پایانی ) 
 
- امنیت سایبری
    
        - در سالیان اخیر ، کدهای مخرب عمدتا از طریق پلت فرم رسانه های اجتماعی توزیع می گردد . 
- حملات فیشینگ و مهندسی اجتماعی که در گذشته عموما از طریق ایمیل و یا تلفن انجام می شد  به حملات پیچیده تر از طریق  رسانه های اجتماعی تبدیل شده اند .
- دارایی های رسانه های اجتماعی در معرض حملات و تهدیدات مجرمان اینترنتی می باشد ( نظیر اکانت کاربران )
 
-  نام تجاری و شهرت
    
        - اظهارنظرهای منفی می تواند یک نام تجاری را تحت تاثیر قرار دهد.
- تقلید و یا سوء استفاده از یک نام تجاری توسط رقبا
- مشتریان توانایی شکایت عمومی در مورد محصولات و یا خدمات یک کسب و کار را دارند . 
 
- موارد قانونی
    
        - نقض قانون کپی رایت از طریق استفاده مجدد از محتوای تولید شده توسط دیگران 
 
        - پست های توهین آمیز و یا افترا می تواند منجر به جریمه های قانونی و یا بدنام کردن یک brand تجاری گردد . 
- برخی از تجزیه و تحلیل داده ها و یا فعالیت های نظارتی می تواند قوانین و مقررات حفاظت از داده ها را نقض کند
 
- اجتماعی و سیاسی
    
        - استفاده از محیط شبکه های اجتماعی برای انتقال پیام های نامناسب و عملیات خرابکاری 
- در برخی کشورها، برای جلوگیری از نقض قوانین یا آداب و رسوم محلی،  به درک فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بیشتری نیاز می باشد 
- افزایش فعالیت های لابی گری  و یا تیم سازی برای انجام یک کار نادرست  
 
- انسانی   
    
        - بدون کنترل ، خطاهای انسانی افزایش می یابد 
- در برخی موارد ممکن است  کاربران  اقدام به ارسال محتوای نامناسب نمایند
- افزایش میزان آزار و اذیت و  تهدیدات شخصی از طریق رسانه های اجتماعی  
 
با توجه به موارد اشاره شده و اهمیت وجود یک لایه حاکمیتی قوی در خصوص رسانه های اجتماعی ، بسیاری از شرکت های مطرح و معتبر در این حوزه اقدام به ارایه چارچوب هایی جهت این کار کرده اند . در شکل 1 ، چارچوب حاکمیت رسانه های اجتماعی ارایه شده توسط 
PwC نشان داده شده است .
 شکل 1 : چارچوب حاکمیت رسانه های اجتماعی ( منبع : PwC )
 
شکل 1 : چارچوب حاکمیت رسانه های اجتماعی ( منبع : PwC )     
 
 استفاده از داده برای بهینه سازی و هوشمندسازی فرآیندها    
  یکی از کاربردهای داده در کسب و کار، بهبود عملکرد و بهره وری در حوزه های مختلف کسب و کار است . همه چیز به مدیریت داده ، داده با کیفیت ، سطح بلوغ تجزیه و تحلیل داده و ... برمی گردد.
 شکل 2 : استفاده از کلان داده ها برای هوشمندسازی فرآیندها
 
شکل 2 : استفاده از کلان داده ها برای هوشمندسازی فرآیندها 
 طراحی داده محور 
   موج سوم فناوری اطلاعات و ضرورت توجه جدی به مدیریت داده و دیسیپلین های مختلف آن 
 
 شکل 3 : سه موج مختلف فناوری اطلاعات
 
شکل 3 : سه موج مختلف فناوری اطلاعات   
نیاز به استراتژی قبل از ورود به سرزمین مدیریت داده    
  داده و اطلاعات شاهرگ حیاتی اقتصاد قرن21 است.در عصر اطلاعات، داده یک دارایی حیاتی است. برای تبدیل داده به یک دارایی ارزشمند آن را خریداری کنیم! و یا فونداسیون ایجاد آن را به درستی فراهم کنیم و در مسیر بهبود مستمر آن حرکت کنیم؟
 شکل 4 :نقش حیاتی داده در اقتصاد هزاره  سوم
 
شکل 4 :نقش حیاتی داده در اقتصاد هزاره  سوم  
 سایر توئیت ها
سایر توئیت ها