در نظرسنجی که اخیرا توسط انجمن مدیریت اطلاعات انجام شده است و بر روی سایت forbes منتشر شده است ، به مهمترین نگرانی مدیران ارشد فناوری اطلاعات در سال آینده میلادی اشاره شده است . به دلیل اهمیت این نتایج ، در ادامه بطور خلاصه به برخی نکات آن اشاره می گردد .
همسویی فناوری اطلاعات با کسب و کار
با توجه به تغییر ماهیت کسب و کار و مشکلاتی که سازمان های فناوری اطلاعات در پاسخ به این تغییرات دارند ، همسویی فناوری اطلاعات با کسب و کار همچنان یکی از مسایل مهم پیش روی مدیران فناوری اطلاعات است .فناوری اطلاعات
لازم است بداند کسب و کار چه کار می کند ؟ چه اولویت هایی دارد؟ و چه کسانی ذینفعان اصلی کسب و کار می باشند؟ همچنین ، فناوری اطلاعات لازم است نسبت به نحوه ایجاد حاشیه سود در بین تمامی واحدهای کسب و کار آگاهی داشته باشد . کمک به پیاده سازی استراتژی واحدهای کسب و کار سازمان به عنوان یک عامل توانمند ساز از دیگر اهداف همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار است .روز بد فناوری اطلاعات ، روز بد کسب و کار نیز خواهد بود . مشارکت در یک بازی برد - برد مهمترین هدف همسویی فناوری اطلاعات با کسب و کار است .
امنیت و حریم خصوصی
ده سال است که امنیت و
حفظ حریم خصوصی یکی از جدی ترین نگرانی های مدیران فناوری اطلاعات است . همگی اعتقاد داریم که داده می بایست ایمن و حریم خصوصی کاربران به درستی مدیریت گردد. این اعتقاد در عصر رسانه های اجتماعی ، به اشتراک گذاشتن اقتصاد و سیستم های پرداخت دیجیتال مضاعف شده است . کیست که علاقه مند به حفظ حریم خصوصی در دنیای دیجیتال امروزی نباشد . وضعیت فعلی نسبت به گذشته دارای پیچیدگی بمراتب بیشتری است . چراکه تراکنش ها بطرز فزاینده ای دیجیتالی شده ، پول نقد در حال نابودی است و پردازش تراکنش های جهانی فراگیر و مستمر شده اند . علی رغم اعتقاد قلبی اکثر مدیران فناوری اطلاعات به مساله امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران در بخش های مختلف واحدهای کسب و کار ، در عمل و جایی که می بایست بر روی این کار سرمایه گذاری لازم انجام شود با مدیران ارشد مالی سازمان به مشکل برخورد می کنند . متاسفانه بسیاری از مدیران ارشد مالی سازمان ها با سرمایه گذاری مناسب جهت ایجاد بستر لازم برای تراکنش های ایمن و حفظ امنیت داده چندان موافق نیستند چراکه آنها همواره به دنبال روش هایی برای کاهش هزینه ها هستند و در بسیاری از موارد نگاه
آنها به سرمایه های سازمان یک نگاه سنتی است . نگاهی که در آن بسیاری از سرمایه های ناملموس نظیر داده و حسن شهرت جایگاه خاصی ندارند .
سرعت در ارایه خدمات فناوری اطلاعات و یا محصولات به بازار
امروزه همگی این اعتقاد را داریم که فناوری اطلاعات دارای جایگاهی برجسته در اکثر فرآیندهای کسب و کار یک سازمان و ارایه سرویس ها و محصولات است . اگر از این زاویه به نقش فناوری اطلاعات در یک سازمان توجه کنیم ، می بایست بدون هیچگونه تعصبی بپذیریم که فناوری اطلاعات می تواند باعث کاهش زمان ارایه به بازار (T2M ) یک محصول و یا سرویس ، افزایش درآمد یک سازمان، افزایش سهم بازار ، جذب مشتریان جدید ، نگهداری مشتریان فعلی ، رضایت کارکنان ، وفاداری مشتریان و کارکنان ، تضمین حاشیه سود ، برندسازی و ... تاثیرگذار باشد .
موارد فوق ، ماهیت وجودی ارایه دهندگان خدمات رایانش ابری را به خوبی نشان می دهد . ارایه خدمات سریع همواره یکی از نگرانی ها بوده است . چند مرتبه شما این نوع جملات را شنیده اید که : چرا ارتقاء یک نرم افزار این قدر طولانی و زمان بر است ؟ چرا استقرار و عملیاتی کردن یک سیستم ERP چندین سال طول می کشد و هزینه آن نیز خیلی زیاد است ؟ رایانش ابری با ارایه راه حل های مختلفی نظیر زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS ) و نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS ) و یا پلت فرم به عنوان سرویس (PaaS ) ضمن کاهش محسوس چرخه های حیات ایجاد و استقرار ، هزینه ها را نیز کاهش می دهد. در بسیاری از موارد که در خصوص سرعت و هزینه شکایت می شود ، رایانش ابری یک گزینه منطقی و جذاب است و خوشبختانه به دلیل نقش آن در کاهش هزینه ها ، مدیران ارشد مالی سازمان نیز از بکارگیری آن راضی هستند . رایانش ابری مدت ها است که مطرح گردیده است و هر شخصیت حقوقی و یا حقیقی به دنبال انجام کارهای خود با سرعت بیشتر ، ارزان تر و بهتر است .
نوآوری
اگر از هر مدیر ارشد فناوری اطلاعات بپرسید که آیا به دنبال ایجاد نوآوری در سازمان خود می باشید، تمامی آنها بدون استثناء پاسخ خواهند گفت بلی ، معلومه که آره .
شاید پاسخ بهتر آن باشد که بگویند بلی ما به دنبال ایجاد نوآوری در سازمان خود هستیم ولی در عمل بسیاری از پروژه هایی از این نوع با شکست مواجه می شوند . ایجاد نوآوری در یک سازمان ، یک موضوع جدید نیست که به خواهیم به دنبال اثبات فلسفه وجودی آن باشیم .آن چیزی که جای نگرانی دارد نحوه انجام این کار است . متاسفانه در بسیاری از موارد ایده یی ، پولی ، تیمی و زمان مناسب جهت انجام این کار وجود ندارد . نوآوری این ظرفیت را دارد که اگر به درستی انجام شود هم می تواند از یک طرف اثر خود را در افزایش منابع درآمدی یک سازمان نشان دهد و هم می تواند در کاهش هزینه ها بسیار نقش آفرین باشد . در حقیقت ، نوآوری قادر به تاثیرگذاری مثبت بر روی تمامی مسایل مدیریت فناوری اطلاعات تاثیرگذار است.
بهره وری و اثربخشی کسب و کار
کیست که نخواهد دارای بهره وری و اثربخشی بیشتری باشد؟
شاید به همین دلیل است که سازمان ها همواره به دنبال استخدام افرادی هستند که دارای مهارت های لازم باشند چراکه آنها به دنبال انجام یک کار درست می باشند نه این که یک کار را درست انجام دهند . مدیران ارشد فناوری اطلاعات می بایست ضمن آشنایی مناسب با مدل های کسب و کار ، فرآیندهای مرتبط و بکارگیری افراد با مهارت لازم ، به دنبال افزایش بهره وری و اثربخشی با محوریت فناوری اطلاعات باشند . در واقع ، فناوری اطلاعات می بایست در بهبود بهره وری و افزایش اثربخشی کسب و کار دارای یک نقش تعیین کننده و برجسته باشد. اگر با بکارگیری فناوری اطلاعات، میزان بهره وری و یا اثربخشی کاهش یافت ، می بایست علت آن را در حوزه های دیگری جستجو کرد نه این که فناوری اطلاعات را مقصر بدانیم ! ایجاد بهره وری بیشتر در سازمان ها ، همچنان یکی از اولویت های مهم است .
ارتقاء نقش آفرینی فناوری اطلاعات در ایجاد ارزش برای کسب و کار
همسویی فناوری اطلاعات با کسب و کار در ارتباط مستقیم با ارتقاء نقش آفرینی فناوری اطلاعات در ایجاد ارزش ( نوآوری ، سرویس ها و یا محصولات جدید و ... ) برای کسب و کار است . در حقیقت ، این دو دارای یک همسویی مشابه می باشند و آن هم تولید و یا خلق ارزش برای کسب و کار . اعتقاد به خلق ارزش توسط فناوری اطلاعات همسو با اهداف استراتژیک سازمان در طول زمان و با یک نگاه علمی ایجاد می شود . پس از ایجاد این باور و اعتماد به آن با بکارگیری مجموعه ای از مهارت های ارتباطی منسجم و قوی بستر لازم برای تحقق آن در عمل فراهم می گردد . مهم این است که نقش مدیران ارشد فناوری اطلاعات در تحقق اهداف سازمانی پذیرفته شود که خوشبختانه این مهم اتفاق افتاده است . نقشی که در گذشته ای نه چندان دور ، کم رنگ و حاشیه ای بوده است . این جایگاه می بایست روز به روز ارتقاء یابد . جایگاهی که با خلق ارزش در عمل برای کسب و کار می تواند بهبود یابد .
چالاکی و انعطاف پذیری فناوری اطلاعات
استقرار و بکارگیری فناوری اطلاعات نسبت به گذشته ساده تر و در عین حال ارزان تر شده است . چالاکی و میزان انعطاف در دنیای شدیدا رقابتی امروزی، یک نیاز حیاتی است . این که ما نتوانیم در زمان مناسب و با حداقل هزینه ها تغییر نماییم و یا در مواردی که لازم است انعطاف داشته باشیم توان انجام این کار را در عمل نداشته باشیم ، با فلسفه وجودی رقابت در عصر حاضر در تعارض است . میزان چالاکی و انعطاف پذیری یک سازمان ریشه در تصمیماتی دارد که در گذشته اتخاذ شده است . همچنان که تصمیات امروز ما این شرایط را برای آیندگان دیکته خواهد کرد . به عنوان نمونه ، زمانی که یک سازمان تصمیم می گیرد یک محصول خاص را خریداری ، نصب و استقرار نماید ، بدیهی است برای سالیان متمادی بر روی آن ریل حرکت خواهد کرد. حتی اگر شرایط بازار تغییر کند و یا رقبا به سمت استفاده از یک مدل کسب و کار جدید حرکت کرده باشند . شاید آن سازمان بخواهد ریل را تغییر دهد ولی توان انجام این کار را ندارد .
هر سازمان به دنبال کاهش هزینه های سرمایه گذاری و هزینه های عملیاتی در خصوص یک سرویس و یا محصول خاص است . ما مجددا می بایست خدا را شاکر باشیم که ارایه دهندگان رایانش ابری را خلق کرده است . شروع و پایان چالاکی و انعطاف پذیری با عرضه رایانش ابری و برون سپری هوشمندانه محقق می گردد . میزان هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی می تواند بر چالاکی و انعطاف پذیری یک سازمان تاثیرگذار باشد .بدیهی است در مواردی که هزینه های سرمایه گذاری زیاد باشد ، میزان انعطاف و چالاکی یک سازمان کاهش خواهد یافت . نگاه به رایانش ابری از این زاویه می تواند بسیار راهگشا و موثر باشد .
کنترل و کاهش هزینه های فناوری اطلاعات
خوشبختانه امروزه در صنایع مختلف فناوری اطلاعات ، روش های مقرون به صرفه و ابزارهای متعددی ارایه شده است . دستگاه ها ، برنامه ها و فضای ذخیره سازی ارزان تر شده اند و این باعث کاهش هزینه بکارگیری فناوری در سازمان ها شده است . جهانی سازی منابع فناوری به سمت کاهش هزینه های فناوری است . تمامی مدیران فناوری اطلاعات می بایست بر روی بهینه سازی هزینه های فناوری اطلاعات متمرکز شوند. بکارگیری فناوری اطلاعات می بایست بگونه ای باشد که ضمن افزایش کارآیی ، ایمنی و نوآوری بیشتر و انجام سریع تر فعالیت ها از یک باهوشی خاص نیز برخوردار باشد.
چالاکی و انعطاف پذیری کسب و کار
مدیران ارشد فناوری اطلاعات می بایست نگران چالاکی و انعطاف پذیری کسب و کار باشند
. زمانی که مشتریان سازمان به سمت مدل ها و فرآیندهای جدید کسب و کار هدایت می گردند ، مدیران فناوری اطلاعات می بایست آماده مواجهه و حمایت از این فضای جدید کسب و کار باشند . چالاکی کسب و کار در طی شش سال گذشته همواره یکی از نگرانی های اصلی بوده است . مدیران فناوری اطلاعات با فراهم ساختن امکانات مورد نیاز ، می بایست دارای یک نقش تعیین کننده در چالاکی و انعطاف پذیری یک کسب و کار باشند و صرفا نظاره گر این تغییرات نباشند . به عنوان نمونه اگر قرار است در چندین ماه آینده تغییراتی در فضای کسب و کار سازمان ایجاد شود ، مدیران فناوری اطلاعات می بایست خود را آماده این تغییرات نمایند و شرایط لازم برای بکارگیری موثر فناوری اطلاعات را فراهم نمایند . بپذیریم در بسیاری از موارد ضعف فناوری اطلاعات در حمایت از ایده های جدید کسب و کار ، بر روی میزان چالاکی و یا انعطاف پذیری یک سازمان تاثیر منفی خواهد گذاشت .
کنترل و کاهش هزینه های کسب و کار
مدیران ارشد فناوری اطلاعات
می بایست همواره این آمادگی را داشته باشند که با ارایه راه حل های مناسب و کمک به کاربران داخلی سازمان در جهت کاهش هزینه ها حرکت کنند . در صورتی که از فناوری اطلاعات به درستی استفاده شده باشد ، همواره می توان این اطمینان را داشت که با بکارگیری ابزارها و روش هایی بتوان در جهت کاهش هزینه های کسب و کار و یا کنترل ها آنها حرکت کرد .