اکثر سازمان ها در
طی دو دهه گذشته سرمایه گذاری بسیار بالایی را بر روی زیرساخت کسب و کار خود انجام داده اند . همین موضوع باعث بهبود توانمندی آنها جهت جمع آوری داده در بخش های مختلف شده است . استفاده از داده در فرآیندهای سازمانی برای اجرای تراکنش ها و بکارگیری داده توسط تحلیل گران کسب و کار به کمک موتورهای تحلیل برای شناسایی فرصت های جدید ، نشان از حیاتی بودن داده در سازمان های مدرن امروزی دارد . به جرات می توان گفت که داده ارزشمندترین سرمایه غیرملموس در یک سازمان است که با مدیریت صحیح می توان آن را به یک سرمایه استراتژیک و رقابتی تبدیل کرد .
برخلاف سرمایه های ملموس ، مشکل است بتوان بر روی داده قیمت و ارزشی گذاشت . ولی پرسش این است که این سرمایه ناملموس چه زمانی و تحت چه شرایطی می تواند بیشترین اثربخشی خود را داشته باشد و به یک داده استراتژیک تبدیل شود ؟ کیفیت داده و یا بهتر بگوییم سطح کیفی داده چه تاثیر و یا تاثیراتی را می تواند بر روی اجرای فرآیندهای کسب و کار یک سازمان داشته باشد ؟ تبعات تصمیم گیری بر اساس داده با کیفیت پایین در یک سازمان چیست ؟ آیا می توان مهمترین تصمیمات سازمان خود را با استناد به داده بی کیفیت اتخاذ نمائیم ؟ آیا سازمان شما دارای اطلاعات کافی ، یکدست ، صحیح و به روز در ارتباط با موجودیت های اساسی کسب و کار نظیر مشتریان ، محصولات ، شرکای تجاری و ... می باشد ؟ آیا سازمان شما در اجرای بسیاری از پروژه های مرتبط با موجودیت های اساسی کسب و کار ( نظیر مدیریت 360 درجه ای مشتری ) به دلیل کیفیت ضعیف داده مرتبط با آنها دچار مشکل نشده است ؟
به نظر شما با اتومبیلی که شیشه آن کثیف است ، تا چه حد می توان جلو رفت ؟
پاسخ به تمامی سوالات فوق مستلزم توجه جدی به مدیریت کیفیت داده در یک سازمان است .بسیاری از پروژه های حوزه فناوری اطلاعات و کسب وکار به دلیل کیفیت پایین داده عملا با مشکل مواجه می شوند و یا در نهایت با شکست روبرو خواهند شد. تحقیقات نشان داده است که 40 درصد ارزش پیش بینی شده تمامی طرح های کسب و کار هرگز محقق نمی گردد. کیفیت پائین داده هم در مرحله برنامه ریزی و هم در مرحله اجرای این طرح ها یکی از علل اولیه و مهم عدم تحقق اهداف تعریف شده است.
اهمیت کیفیت داده
مسائل مربوط به کیفیت اطلاعات و تاثیر آن در تمامی فضای پیرامون ما قابل مشاهده است . به عنوان نمونه یک مشتری سفارش خود را دریافت نمی کند چراکه اطلاعات مربوط به حمل کالا نادرست است . محصولات زیر قیمت فروخته می شوند به دلیل نرخ تخفیف اشتباه . یک خط تولید محصول متوقف می شود چراکه قطعات به درستی سفارش داده نشده اند ( به دلیل اطلاعات نادرست ثبت شده در سیستم انبار) . عدم اجازه پرواز به یک مسافر به دلیل درج اشتباه وی در لیست بدهکاران مالیاتی.
عدم تحقق بخشی از درآمدها به دلیل ارسال صورتحساب خدمات به آدرس اشتباه مشتریان و ...
با توجه به نقش بی بدیل داده در دنیای امروز ، کیفیت آن از جایگاه بسیار بالائی برخوردار است و می بایست از فرآیندهایی به منظور حصول اطمینان از این موضوع که داده دارای کیفیت لازم برای تامین نیازهای کسب و کار است ، استفاده شود. داده با کیفیت به مثاب
ادامه...
منابع مرتبط