جزئیات  
عنوان ضرورت توجه به کلان داده ها
نوع منبع مقاله
گروه داده های عظیم
تاریخ انتشار 1395/9/1
خلاصه کلان داده ها یا داده های عظیم یک مد زودگذر نمی باشند که با گذشت زمان به بوته فراموشی سپرده شوند . ما در ابتدای یک تحول بزرگ هستیم که تمامی جنبه های کسب و کار و زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است .   بسیاری از سازمان ها و افراد همچنان بر این باورند که مفهوم کلان داده چیزی است که آنها می توانند آن را انتخاب و یا نادیده بگیرند . کلان داده ها برای بسیاری از بنگاه های اقتصادی جنبه حیاتی دارد چراکه با جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و ایجاد بینش مناسب ، می توانند تصمیمات استراتژیک خود را در سریع ترین زمان ممکن اتخاذ نمایند .

کلان داده ها یا داده های عظیم یک مد زودگذر نمی باشند که با گذشت زمان به بوته فراموشی سپرده شوند . ما در ابتدای یک تحول بزرگ هستیم که تمامی جنبه های کسب و کار و زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است .   بسیاری از سازمان ها و افراد  همچنان بر این باورند که مفهوم کلان داده چیزی است که آنها می توانند آن را انتخاب و یا نادیده بگیرند . کلان داده ها برای بسیاری از بنگاه های اقتصادی جنبه حیاتی دارد چراکه با جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و ایجاد بینش مناسب ، می توانند تصمیمات استراتژیک ( فردی  و یا سازمانی ) خود را در سریع ترین زمان ممکن اتخاذ نمایند و در دنیای به شدت رقابتی با چشمانی باز، سکان کسب و کار خود را به سمت ساحل موفقیت هدایت نمایند .اگر همچنان در خصوص نقش کلان داده ها تردید وجود دارد و یا این که تا چه اندازه می تواند بر فضای کسب و کار شما تاثیر بگذارد ، در ادامه به برخی نکات کلیدی در این خصوص اشاره می گردد تا شاید بهانه ای باشد برای توجه بیش تر به معادن داده و انگیزه ای برای استخراج رگه های طلا از این معادن .

 نکاتی در خصوص کلان داده ها 
  • حجم داده در حال انفجار است . داده با گونه های مختلف ، با سرعت زیاد و در حجم انبوه تولید می گردد . در طی چند سال گذشته حجم داده تولید شده در جهان بیش از تمامی ادوار گذشته بوده است . داده ساختیافته در هر سال دارای رشدی معادل 40 % است و نوع های داده  سنتی نظیر داده غیرساختیافته دارای رشدی معادل 80 % در هر سال است .ما با سیلابی از داده مواجه هستیم که دارای سه ویژگی مهم است : سرعت بالا ، حجم بالا و تنوع
  • داده به شدت در حال رشد است سریع تر از هر زمان دیگر . پیش بینی شده است که  تا سال 2020 ، در هر ثانیه 7 / 1 مگابایت اطلاعات جدید توسط هر یک از ساکنین کره زمین تولید می شود.
  • حجم داده موجود در جهان  از 4/4 زتابایت به حدود 44 زتابایت  یا 44 تریلیون گیگابایت در سال 2020 خواهد رسید .
  • در هر ثانیه داده جدید تولید می کنیم . به عنوان نمونه در هر ثانیه  000، 40 درخواست جستجو (تنها از طریق گوگل) انجام می شود که در طی سال به 2 / 1 تریلیون جستجو می رسد.
  • در اگوست 2015 ، بیش از یک میلیارد نفر از فیس بوک و در طی یک روز استفاده کرده اند .
  • کاربران فیس بوک بطور متوسط چیزی حدود 25 /31میلیون پیام و بیش از 77 / 2  میلیون ویدیو را در هر دقیقه مشاهده می کنند.
  • شاهد حجم بالا و رشد زیادی در خصوص مشاهده فایل های ویدیویی و تصاویر  می باشیم . در هر دقیقه  300 ساعت ویدیو بر روی یوتیوب به تنهایی آپلود می شود .
  • در سال 2015 ، چیزی حدود یک تریلیون تصویر گرفته شده است و میلیاردها از آنها به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده است تا سال 2017 ، تقریبا 80 درصد تصاویر از طریق تلفن های هوشمند گرفته خواهد شد .
  • در سال 2015 ، بیش از 4 /  1  میلیارد تلفن هوشمند تولید و توزیع شده است که دارای حسگرهایی به منظور  جمع آوری هر نوع داده یی می باشند .
  • تا سال 2020 ، بیش از  1 / 6  میلیارد کاربر گوشی هوشمند در دنیا وجود خواهد داشت که به مراتب بیش تر از خطوط ثابت تلفن خواهد بود .
  • در طی پنج سال آینده بیش از 50 میلیارد دستگاه هوشمند متصل شده به هم در جهان وجود خواهد داشت که تمامی آنها به منظور جمع آوری ، تحلیل و به اشتراک گذاشتن داده ایجاد شده اند.
  • تا سال 2020 ، حداقل یک سوم تمامی داده به ابرها منتقل می شود (شبکه ای از سرورهای متصل شده به هم بر روی اینترنت ).
  • محاسبات توزیع شده ( انجام عملیات با استفاده از شبکه ای متشکل از کامپیوترها در ابر) خیلی بدیهی و طبیعی خواهد بود . گوگل در حال حاضر از این روش پردازش استفاده می کند و برای پاسخ به یک درخواست جستجو از 1000 کامپیوتر استفاده می کند تا بتواند نتایج را در کمتر از 2 / 0 ثانیه ، نمایش دهد .
  • پیش بینی می شود بازار هدوپ ( یک نرم افزار کد باز برای محاسبات توزیع شده )  به 1 میلیارد دلار در سال 2020 برسد.
  •  برآورد شده است که با یکپارچگی بهتر داده در حوزه سلامت و درمان ، چیزی حدود 300 میلیارد دلار را می توان طی یک سال ذخیره کرد( آمار فوق مربوط به کشور امریکا است و تاثیر آن بر روی هر یک از شهروندان این کشور) .
  • کاخ سفید هم اینک با بودجه ای معادل 200 میلیون دلار بر روی پروژه های کلان داده ها سرمایه گذاری کرده است .
  • شرکت های بزرگ  صرفا با افزایش 10 درصدی در قابلیت دستیابی به داده ، می توانند درآمد خالص خود را تا  65 میلیون دلار افزایش دهند . 
  • خرده فروشانی که با تجزیه و تحلیل از توان کلان داده در کسب و کار خود استفاده می کنند ، می توانند حاشیه های عملیاتی خود را تا 60 % افزایش دهند .
  • 73 درصد از سازمان ها هم اینک درگیر سرمایه گذاری بر روی کلان داده ها می باشند .
  • تا سال 2020 ،  تجزیه و تحلیل بلادرنگ 30 % بازار تجزیه و تحلیل را به خود  اختصاص می دهد.
  • استفاده از کلان داده ها در درمان بسیاری از بیماری ها  نظیر سرطان  بسیار متداول شده است .
  •  تنها نیم درصد این داده ها تجزیه و تحلیل می گردد . می بایست در انتظار یک تحول بزرگ در حوزه تجزیه و تحلیل داده باشیم ، تحولی که هم اینک نیز می توان آثار آن را در بسیاری از سازمان ها و شرکت های موفق مشاهده کرد. تجزیه و تحلیل ، امکانات و تجهیزات لازم جهت استخراج رگه های طلا در معادن داده را فراهم می نماید .
با تجزیه و تحلیل داده است که می توان از داده خام به سمت تولید بینش و متعاقب آن تصمیم گیری و اقدامات مناسب حرکت کرد . تجزیه وتحلیل صرفا محدود  به فناوری اطلاعات نیست بلکه یک عنوان استراتژیک کسب وکار است . تاکید صرف بر فناوری به تنهایی جواب نمی دهد و می بایست با بکارگیری نیروی انسانی ماهر و فرآیندهای بالغ حرکت به سمت ترجمه سریع داده به اقدام لازم را انجام داد. بدیهی است ،  به موازات افزایش حجم داده و ارتقاء توان افراد و سازمان ها در تجزیه و تحلیل ، تمامی کسب و کارها صرفنظر از ابعاد خود به نوع خاصی از تجزیه و تحلیل نیاز خواهند داشت . این موضوع می تواند گام موثری در مسیر تبدیل یک سازمان به یک سازمان داده محور باشد . فراموش نکنیم که  در سازمان های داده محور احتمال جذب مشتری 23 مرتبه  ، نگهداری مشتری 6 مرتبه  و سودآوری 19 مرتبه بیش تر از سایر سازمان ها است.

 منابع  :
Bernard Marr, Forbes, “Big Data: 20 Mind-Boggling Facts Everyone Must Read.” September 30, 2015.